LA TIGANCI – Mircea Eliade

Leave a comment

31/01/2013 by Cafea cu menta

Dragi cititori:

Ne-am mutat pe Raftul cu Idei

   Nuvelele postbelice, desi un unele privinte countinua tipurile de fantastic cultivate inainte de razboi, aduc si o innoire fundamentala. In romane ca “Domnisoara Cristina”, fantasticul ca bresa adanca in sistemul logic cauzal al lumii este provocat de interventia unor forte exterioare lumii.

   Nuvela “La Tiganci” devine expresia unui nou tip de fantastic care se va dezvolta in opera lui M. Eliade. Nuvela a fost publicata in 1959 la Paris, iar in romaneste in 1969.

   Nuvela se preteaza unor speculatii mitologice. Astfel, putem crede ca cele trei fete sunt ursitoare sau zane, ca baba este Cerberul care supravegheaza trecerea dincolo si care-si primeste darul. Putem crede de asemenea ca ghicitul ar fi o proba specifica ritualurilor de initiere. Evident este faptul ca nuvela este construita ca o alegorie a trecerii spre moarte.

   Epicul evolueaza in planuri diferite si paralele. Planul realului cotidian figurat clar in primul episod sugereaza in subtext prezenta celui de-al doilea plan, al irealului. Asadar, primul episod este cel mai evident pentru tehnica epicului dublu. Aparent, este vorba despre o simpla relatare a unei discutii in tramvai despre “Tiganci”, ca institutie, intre niste barbati scandalizati. Cateva gesturi (plata tramvaiului dupa lungi cautari, gesturie excesiv politicoase), cateva obsesii (ce este in gradina tigancilor?), povestea colonelului Lawrence pe care caldura il lovise in cap ca o sabie, cateva glose si exclamatii (“parca ai incepe sa imbatranesti!”, “prea tarziu”), sunt motive care configureaza planul secund de semnificatie.

   Deci, in primul episod este prezentat spatiul profan prin imaginea citadina. Episodul urmator dezvolta un plan secund care sporeste ambiguitatea textului. Gradina tigancilor este prezentata in contrast cu lumea din care a venit Gavrilescu, aici intampinandu-l o “nefireasca racoare” ce-i provoaca tristetea. Gavrilescu este asteptat de o fata care parca-l pandeste, apoi este intampinat de baba, care asemenea miticului Cerber, traieste in afara timpului. Toate acestea nu sunt pentru Gavrilescu semne ale unei schimbari existentiale. Nici chiar atunci cand intra in bordei si este supus de cele trei fete unor probe, nu realizeaza schimbarea si continua sa se ascunda in trecut.

   Scenele din bordei sugereaza numeroase semnificatii. Fetele pot simboliza parcele (zeite ale nasterii si destinului), iar probele la care-l supun pot fi ritualuri de initiere. In episodul urmator este dezvoltat motivul labirintului.. Hora fetelor face trecerea la motivul folcloric al ielelor. Ratacirea lui Gavrilescu prin labirintul lucrurilor este o scena halucinanta, amestec de veghe si cosmar. Labirintul, intunericul, spaima, teroarea, goliciunea trupului, senzatia de infasurare in draperie ca intr-un giulgiu si de sufocare, seamana cu un ritual terestru al mortii.

   Reintoarcerea in viata, in falsul real, inseamna reintoarcerea in timp. Reintors in lumea din care venise, Gavrilescu gaseste aceeasi caldura torida, incearca sa inchege conversatii, nedandu-si seama ca intre momentul intrarii la tiganci si data discutiei au trecut 12 ani. Nu intelegea schimbarea conditiei sale existentiale si e convins ca totul e o neintelegere pe care o amana pentru a doua zi. Revenirea la tiganci reprezinta despartirea de lumea care il refuza. Intalnirea cu Hildegard si traversarea orasului intr-o noapte incarcata de parfumul crinilor cu birjarul – dricar confera textului frumusete lirica. Fantasticul reapare prin figura birjarului (imagine actualizata a luntrasului Charon), care il traverseaza pe Gavrilescu dincolo. Moartea ramane pentru Gavrilescu un vis, nu o luciditate.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Top Clicks

  • None

Blog Stats

  • 171,074 hits

Click pentru a primi notificari in e-mail ori de cate ori un articol este publicat.

Join 28 other followers

Muzica pentru lectura

%d bloggers like this: