EU NU STRIVESC COROLA DE MINUNI A LUMII – Lucian Blaga

2

05/02/2013 by Cafea cu menta

Dragi cititori:

Ne-am mutat pe Raftul cu Idei

eu_nu_strivesc_corola_de_minuni_a_lumii_lucian_blaga   Poezia care deschide volumul de debut al lui Blaga din 1919, “Poemele lumii”, este una din nenumaratele meditatii pe tema rostului creatiei poetice, a tipului de cunoastere pe care aceasta o implica. Metafora din titlu, “corola de minuni a lumii”, trimite cu gandul la o obsesie timpurie a autorului, obsesia misterului, devenita mai tarziu axa a gandirii sale filozofice.

   Pentru o astfel de gandire, intoarcerea reflexiva catre orizontul mereu inefabil al liricii este fireasca. Ambiguitatea intrinseca a poeziei presupune aceasta legatura paradoxala cu misterul existential pe care incearca sa-l exprime, dar nu definindu-l, nu dandu-i un nume cert, ci aproximandu-l in cercuri, sugerandu-l printr-un joc de imagini si idei care-l adancesc, il potenteaza, cu o expresie a lui Blaga.

   Forma de expresie lirica adecvata acestui scop este metafora revelatorie. Ea este considerata ca una din manifestarile proprii modului specific uman de a exista in orizontul misterului. Prin forta pe care o are, de a spori semnificatia faptului la care se refera, se detaseaza de celalalt tip de metafora – metafora plasticizanta, care are rolul de a depasi insuficienta expresiei directe, caracterul ei abstract, schematic, dar care, sub raport semnificativ, nu aduce nimic nou, dupa parerea lui Blaga. Unul din exemplele de metafora revelatorie, alegoria din “Miorita”, este semnificativ pentru valoarea expresiva a figurii: moartea vazuta ca nunta si natura ca o imensa biserica impun o viziune mai putin obisnuita asupra existentei. Totusi, granita dintre aceste doua timpuri nu poate fi determinata exact. Ceea ce reiese insa destul de clar din discutie este faptul ca Blaga vede in poezie, prin expresia ei de maxima substanta artistica, o inepuizabila sursa de emotie si de gand.

   Tema creatiei “Eu nu strivesc corola de minuni a lumii”, poezia ca forma existentiala de cunoastere, cu un limbaj specific, impune structurarea acesteia pe relatia subiect – cunoscator (“eu si altii”, “lumina altora”) – obiect al cunoasterii (“corola de minuni a lumii”). In ambele cazuri termenii se caracterizeaza prin interminare, prin pastrarea unui echilibru intre dezvaluire, numire, pe de o parte, si refuzul acesteia, pe de alta parte.

Eu nu strivesc corola de minuni a lumii (1919)
                                                              Lucian Blaga

Eu nu strivesc corola de minuni a lumii
?i nu ucid
cu mintea tainele, ce le-ntâlnesc
în calea mea
în flori, în ochi, pe buze ori morminte.
Lumina altora
sugrum? vraja nep?trunsului ascuns
în adâncimi de întuneric,
dar eu,
eu cu lumina mea sporesc a lumii tain? –
?i-ntocmai cum cu razele ei albe luna
nu mic?oreaz?, ci tremur?toare
m?re?te ?i mai tare taina nop?ii,
a?a îmbog??esc ?i eu întunecata zare
cu largi fiori de sfânt mister
?i tot ce-i neîn?eles
se schimb?-n neîn?elesuri ?i mai mari
sub ochii mei-
c?ci eu iubesc
?i flori ?i ochi ?i buze ?i morminte.

2 thoughts on “EU NU STRIVESC COROLA DE MINUNI A LUMII – Lucian Blaga

  1. Horia Pilat says:

    Se refera la o stare de SPIRIT, una care o vezi la calugarii buddhisti: calm, liniste, lumina, iubire … nimic nu iti poate face rau pentru ca nu faci rau nimanui. Iubesti totul, totul te iubeste.

    Lucian Blaga poate fi inteles la un nivel de constiinta ridicat. In primul rand trebuie sa afli ca iubirea nu este intre 2 persoane. Tu esti Iubire pentru ca Dumnezeu este iubirea.

    nota: Nu fac precizare la dumnezeu din biblie

  2. mosneag alin says:

    Dumnezeu ESTE… si este iubire si noi suntem copiii lui !

Leave a Reply

Top Clicks

  • None

Blog Stats

  • 171,074 hits

Click pentru a primi notificari in e-mail ori de cate ori un articol este publicat.

Join 28 other followers

Muzica pentru lectura

